نکات,فعالیت هاو فرایند های پرستاری

پانسمان زخم
|

پانسمان:

واژه‌ای فرانسوی به معنی شستشو ، بستن جراحات و مرهم گذاری بر روی زخم است.

اصول کار

نحوه پانسمان بستگی به نوع و محل زخم داشته و به طور کلی باید اصول سترون سازی، قطع خونریزی و کاهش درد و جوشگاه زخم رعایت شود. برای اینکار معمولاً پزشک یا پرستار از گاز پانسمان، پنبه، چسب زخم، مواد ضد عفونی کننده مانند بتادین، آب اکسیژنه و محلولهای شست‌وشو مانند سرم نمکی استفاده می‌کند.

  • پانسمان برخی زخمها مانند سوختگی یا گازگرفتگی ، کمی متفاوت است.  

انواع پانسمان

همه پانسمان ها سترون بوده ولی بر اساس نوع زخم و عامل ایجاد کننده آن ( مانند سوختگی) و محل زخم متفاوتند.

بانداژ

 
باند کش‌دار ساده

باند یا بانداژ (Bandage) نوارهای پارچه‌ای تور مانند و گاه کش‌دار که در طول و عرض‌های متفاوتی تهیه می‌شوند. به عمل بستن زخم ها در پایان کار به وسیله باندها را نیز بانداژ می گویند. بانداژ باید متناسب با نوع و محل و ابعاد محل عمل جراحی باشد تا بتواند به خوبی زخم را بپوشاند. ساده ترین مدل بانداژ از ۳عدد گاز ساده بعلاوه باند و نوار چسب تشکیل می‌شود.



:: موضوعات مرتبط: نکات کلیدی پرستاری، ،
:: برچسب‌ها: پانسمان زخم, پانسمان, مراحل پانسمان, اموزش پانسمان, پانسمان سوختگی, پانسمان گازگرفتگی, اصول پانسمان, بانداژ, مراحل پانسمان زخم, همه چیز در مورد پانسمان, اموزش پانسمان زخم توسط پرستار,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 30 تير 1393
زمان : 11:28
سوزاک
| | ادامه مطلب...

سوزاک (Gonorrhea):

یکی از بیماری‌های مقاربتی شایع است که از طریق آمیزش جنسی منتقل می‌شود. عامل آن نیسریا گونورآ یا گنوکوک یک دیپلوکوک گرم‌منفی می‌باشد. علایم معمول در مردان شامل سوزش ادرار و خروج ترشحات چرکی از آلت بروز پیدا می کند.. اما در زنان معمولا بی‌علامت است و یا ممکن است خود را به صورت ترشحات واژنی یا دردهای لگنی نشان دهد.

برای پیشگیری از بروز عوارض و جلوگیری از گسترش بیماری درمان آنتی‌بیوتیکی ضروری است.

علایم

مردان

 

ترشحات چرکی از آلت“.

علایم مردان معمولا ناشی از التهاب پیشابراه است.

  • سوزش ادرار
  • ترشحات چرکی از آلت

زنان

 

ترشحات واژنی در سوزاک

بیش از نیمی از زنان آلوده بدون علامت هستند و موارد علامتدار معمولا ناشی از التهاب واژن و آندوسرویکس، به صورت‌های زیر بروز می‌کند:

  • صورت ترشحات واژنی
  • ویا دردهای لگنی

در صورت عدم درمان در ۲۸ % موارد نوزادان حاصل از مادران مبتلا دچار التهاب چشمی ناشی از گنوکوک می‌شوند

برای دیدن بقیه ی تصاویر گنوره اینجا کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: بیماری ها، دستگاه تناسلی ادراری، ،
:: برچسب‌ها: درمان سوزاک, گنوره, درمان گنوره, سوزاک, پیشگیری از سوزاک, پیشگیری گنوره, عوامل ایجاد گنوره, دلایل ایجاد گنوره, عوامل بروز سوزاک, دلایل ایجاد سوزاک, درمان سوزاک, عوارض سوزاک در صورت عدم درمان, درمان گنوره, پیشگیری از سوزاک, پیشگیری از بیماری گنوره, تشخیص بیماری سوزاک, تشخیص گنوره, علامت های بیمای سوزاک, تصاویر سوزاک, Gonorrhea,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : یک شنبه 29 تير 1393
زمان : 22:10
کمک های اولیه پس از سکته مغزی
| | ادامه مطلب...

نخستین اقدام، تلفن کردن به اورژانس پیش بیمارستانی( تلفن 115) است، زیرا آن ها برای اندازه گیری قند خون و دادن اکسیژن به بیمار دارای امکانات لازم هستند.

نکته ی مهم بعدی، انتقال بیمار به مرکز درمانی است که دارای وسایل تشخیصی و درمانی کافی و لازم باشد تا بیمار نیازمند انتقال بین بیمارستانی نگردد، مثلا بیمارستان باید دارای دستگاه سی ‌تی ‌اسکن باشد.

بهتر است سنجش اشباع اکسیژن از طریق پایانه‌ های متصل شونده به بند انتهایی انگشت، برای بیمار انجام شود. اگر این وسیله در دسترس نبود، یا اشباع اکسیژن کمتر از 92% بود، باید به بیمار

.

.

.



:: موضوعات مرتبط: عمومی، ،
:: برچسب‌ها: سکته ی مغذی, اقدامات اولیه پس از سکته ی مغذی, اقدامات اولیه پس از سکته, اقدامات اولیه,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : یک شنبه 29 تير 1393
زمان : 22:2
استرپتوکیناز (STK)
| | ادامه مطلب...

تزریق STKدر سکتهی قلبی

استرپتوکيناز يک داروی فیبرینولیتیک یا خرد کننده لخته می باشد که یکی از مهمترین موارد مصرف  آن در سکته حاد قلبی می باشد. این دارو با خرد کردن لخته و باز کردن شریان کرونری، جریان خون میوکارد را مجددا برقرار می کند . بدین ترتیب اندازه سکته (نکروز) را کاهش داده که در نهایت منجر به حفظ عملکرد بطنی می شود. تزریق فیبرینولیتیک مثل استرپتوکیناز در انفارکتوس ميوکارد در يک ساعت اول مؤثرتر است. مکانیسم خرد کنندگی لخته توسط این دارو اختصاصی قلب نبوده و تمامی لخته های بدن را تحت تاثیر قرار داده می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

شرایط مصرف دارو:

·         درد قفسه سینه ای که بیش از 20 دقیقه طول بکشد و با تزریق نیتروگلیسرین تسکین پیدا نکند.

·         بالا رفتن قطعه ST حداقل در دو لید قلبی مربوط به هم

·         کمتر از 6 ساعت از شروع درد قفسه سینه گذشته باشد.

شرایط عدم مصرف دارو:

·         خونریزی فعال

·         اختلال خونریزی دهنده شناخته شده

·         سابقه سکته مغزی از نوع خونریزی دهنده در 6 ماه گذشته

·         سابقه ناهنجاری عروقی داخل مغز

·         تروما یا جراحی اخیر

·         سابقه آلرژی به استرپتوکيناز يا تزريق قبلی در 6 ماه اخير

·         هیپرتانسیون کنترل  نشده

·         حاملگی

·         احیاء قلبی ریوی طولانی



:: موضوعات مرتبط: قلبی عروقی، ،
:: برچسب‌ها: استرپتوکیناز (STK), تزریق استرپتو کیناز و مراقبت پرستاری, درمان سکته ی قلبی,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : یک شنبه 29 تير 1393
زمان : 19:21
بواسیر یا هموروئید
| | ادامه مطلب...

بواسیر  ( Hemorrhoid):

به اتساع رگ‌های وریدی در مجرای مقعدی یا واریس رگ های رکتوم می گویند. که به کنترل مدفوع کمک می‌کنند. آن‌ها زمانی‌که متورم یا ملتهب می‌شوند «بیمارگونه» یا همان بواسیر می‌شوند. آن‌ها در حالت فیزیولوژیک خود مانند بالشتکی مرکب از مجرای سرخرگی-سیاهرگی و بافت همبند عمل می‌کنند.

علامت بواسیر بستگی به نوع آن دارد. بواسیر داخلی معمولاً همراه با خونریزی مقعدی بی‌درد همراه است اما بواسیر خارجی ممکن است علائم کمتری داشته یا اگر ترومبوز باشد همراه با درد و تورم در ناحیه مقعد خواهد بود. بسیاری از مردم به اشتباه هرنوع علامت رخ‌داده در اطراف منطقه مقعدی  را «بواسیر» می‌دانند و دلایل جدی این علائم را نادیده می‌گیرند.

 

اگرچه علت اصلی بواسیر ناشناخته است، تعدادی از عوامل که باعث بالا رفتن فشار درون شکمی می‌شوند، به‌ویژه یبوست، نقش اصلی را در رشد وپیشرفت ان خواهند داشت.

درمان اولیه برای بیماری خفیف یا متوسط شامل افزایش دریافت فیبر، مایعات از راه دهان برای حفظ جذب آب، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای تسکین درد و استراحت می‌باشد. ممکن است در صورت بروز علائم شدید یا بهبود نیافتن با استفاده از مدیریت بیماری، برخی روش‌های فرعی انجام



:: موضوعات مرتبط: بیماری ها، گوارشی، ،
:: برچسب‌ها: همورئید, بواسیر, درمان هموروئید, درمان بواسیر, همورویید, Hemorrhoid, HEMOROID, بیماری مقعد, شایعترین بیماری مقعدی, واریس رکتوم,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : یک شنبه 29 تير 1393
زمان : 18:56
مقالات
|

دانلود مقاله ی آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد

 

دانلود مقاله ی تجارب يادگيری بالينی پرستاران تازه‌ وارد در بخش مراقبت ويژه قلب

 

دانلود مقاله ی بررسی ديدگاه بيماران درباره ميزان رعايت معيارهای اخلاق حرفه‌ای در عملکرد پرستاری

 

 

برای دیدن جدید ترین مقالات حوزه ی پرستاری بر روی لینک زیر کلیک کنید

منبع:

http://jne.ir



:: موضوعات مرتبط: تحقیق ومقاله، ،
:: برچسب‌ها: مقالت پرستاری, جدید ترین مقالات پرستاری, دانلو مقالات پرستاری, جدید ترین مقالات حوزه ی پرستاری,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : شنبه 28 تير 1393
زمان : 22:18
کاریکاتور
| | ادامه مطلب...

 

ادامه تصاویر

.



:: موضوعات مرتبط: عمومی، ،
:: برچسب‌ها: کاریکاتور پزشکی, کاریکاتور پرستاری, کاریکاتور, کاریکاتور جالب, کاریکاتور مفهومی, کاریکاتور طنز, کاریکاتور سیاسی,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : شنبه 29 تير 1393
زمان : 23:59
پانکراتیت
| | ادامه مطلب...

پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده (پانکراس)

پانکراتیت یا به صورت حاد بروز می‌کند یا مزمن.

 

+پانکراتیت حاد

بسته به خصوصیات اپیدمیولوژیک مناطق مختلف علل متفاوتی دارد. در کشور امریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی اکثر موارد پانکراتیت حاد به دنبال مصرف الکل است، در ایران اغلب موارد (۵۰٪ موارد) پانکراتیت حاد ناشی از سنگ‌های صفراوی است. بیشترین شیوع سنی در گروه سنی ۵۰-۴۱ سال است.

مرگ و میر پانکراتیت حاد حدود ۱۰٪ است. علائم پانکراتیت حاد عبارتند از درد شکمی شدید، تهوع، استفراغ، تعریق، درد عضلانی، تورم و نفخ شکم، بی حالی، تب، افت فشارخون و حتی شوک.

+پانکراتیت مزمن

پانکراتیت مزمن معمولاً در پی حملات مکرر پانکراتیت حاد بروز می‌کند زیرا لوزالمعده در بین حملات کاملاً بهبود نمی‌یابد. لوزالمعده در جریان این عارضه، به تدریج توانایی تولید آنزیم‌های گوارشی و هورمون‌های ضروری مانند انسولین را از دست می‌دهد. التهاب پانکراس ناشی از خودهضمی بافت آن توسط آنزیم‌های پانکراس به ویژه تریپسین است.

علایم پانکراتیت ممکن است به صورت دردهای مداوم  در ناحیه فوقانی شکم احساس شوند (علایم با غذاخوردن تشدید می‌شود و دوره‌های درد گاه یک هفته طول می‌کشد). تهوع، استفراغ، اتساع شکم، زردی (یرقان)، اسهال چرب و کاهش وزن.

 



:: موضوعات مرتبط: بیماری ها، گوارشی، ،
:: برچسب‌ها: پانکراتیت, انواع پانکراتیت, درمان پانکراتیت, علل ایجاد پانکراتیت, تشخیص پانکراتیت, علایم پانکراتیت, پانکراتیت حاد, پانکراتیت مزمن, التهاب لوزالمعده, همه چیز در موردپانکراتیت,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : شنبه 28 تير 1393
زمان : 12:39
کلیه ی پلی کیستیک
| | ادامه مطلب...

بیماری کلیه کیستیک (ADPKD، Autosomal Dominant Polycystic Kidney Disease):

بيمارى ADPKD يک بيمارى غالب اتوزومى است که در پى وقوع جهش در ژن‌هاى ADPKD 1 و ADPKD2 رخ مى‌دهد. ADPKD، يکى از شايع‌ترين اختلالات ژنتيکى است و شيوع آن ۱ در ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ در بين نژادهاى مختلف است. در ايالات متحده ADPKD مسئول ۸ تا ۱۰ درصد موارد بيمارى حاد کليوى مى‌باشد.

ممکن است در هر سنى تظاهر کند، اما اکثراً موجب بروز علائم در دهه‌هاى سوم يا چهارم زندگى مى‌شود. بيماران، داراى عفونت‌هاى دستگاه ادراري، انسداد مجارى ادرارى (لخته يا سنگ کليه)، شب ادراري، خونريزى به داخل يک کيست کليوي، يا شکايات مربوط به درد پهلو به‌علت اثر توده‌اى کليه‌هاى بزرگ‌شده هستند. فشار خون در ۲۰ تا ۳۰ درصد کودکان مبتلا به ADPKD و تقريباً ۷۵ درصد بالغين دچار ADPKD ديده مى‌شود. تقريباً نيمى از بيماران، تا سن ۶۰ سالگى دچار بيمارى کليوى مرحله نهائى

..........



:: موضوعات مرتبط: بیماری ها، دستگاه تناسلی ادراری، ،
:: برچسب‌ها: بیماری کلیه کیستیک, درمان بیماری کلیه ی پلی کیستیک, ADPKD, Autosomal Dominant Polycystic Kidney Disease, پیشگیری از بیماری کلیه ی پلی کیستیک,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : جمعه 27 تير 1393
زمان : 22:27
اسیت
|

آب‌آوردگی شکم یا آسیت ( Ascites):

به تجمع مایع در حفره صفاقی  اسیت گفته می‌شود. از نظر بالینی وقتی آسیت قابل تشخیص است که حجم مایع بیش از ۵۰۰ cc باشد. آب‌آوردگی شکم دلایل گوناگونی از جمله بیماری‌های کبدی مانند سیروز و متاستاز و سرطان‌های گوارشی و نیز مسدود شدن ورید کبدی در سندروم( باد-کیاری) می‌تواند داشته باشد. تشخیص دقیق بوسیله پاراسنتز و آزمایش خون و نیز با ماتیته جابجا شونده در پرکوسیون و سونوگرافی قابل انجام است.

گرادیان بالای آلبومین نشان دهنده افزایش فشار ورید باب است.

درمان اولیه با محدودیت سدیم در غذا، محدودیت مایعات، داروهای مدر مانند اسپیرونولاکتون و فورزماید است. در آسیت مقاوم گاه به تخلیه مکرر آسیت یا ایجاد شنت داخل صفاقی و آناستوموز ورید باب به ورید اجوف تحتانی می‌پردازند.



:: موضوعات مرتبط: بیماری ها، گوارشی، ،
:: برچسب‌ها: اسیت, اب اوردگی, Ascites,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : جمعه 27 تير 1393
زمان : 19:38
اپاندیس
| | ادامه مطلب...

آپاندیس یا روده کور زائده‌ای کوچک و انگشتی شکل است که از روده بزرگ منشعب می‌شود. در جدار این عضو بافت لنفاوی فراوانی موجود است. طول آپاندیس بین ۲ تا ۲۰ سانتی‌متر متغیر است و قطر آن نیز بین ۶ تا ۸ میلی‌متر است. عفونت و التهاب در آن منجر به آپاندیسیت می‌شود.

آپاندیس عضو وستیجیال محسوب می‌شود. کارکرد ویژه‌ای در بدن انسان ندارد و باقیمانده‌یی از نیکان انسان است که طی فرگشت از بین نرفته است.

برخی از دانشمندان به تازگی نظریاتی ابراز داشته‌اند که نشان از کارایی این عضو دارد. نتایج تحقیقات ساینتیفیک آمریکن حاکی از آن است که آپاندیس در نوزادان به تولید هورمون و در افراد بزرگسال به تولید پادگنهای (آنتی‌ژن‌های) مفید برای ایمنی بدن و مبارزه با بیماری کمک می‌کند. همچنین تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که آپاندیس نقش عمده‌ای در سیستم ایمنی بدن دارد.

بافتهای لنفاوی جداره آپاندیس با حس کردن میکروبهای موجود در مواد زاید در حال دفع از بدن، نوع خوب یا بد میکروبها را تشخیص داده و به بانک حافظه‌ای سیستم ایمنی بدن اجازه می‌دهند تا در مقابله (و دفع) میکروبهای مضر و ساختن میکروبهای مفید برنامه ریزی کرده و فعال گردد.

آمار مرگ و میر در اثر اسهال مزمن در کشورهای فقیر یا در حال رشد نشان داده که آپاندیس سالم با ذخیره باکتریهای خوب در خود می‌تواند سیستم گوارشی افراد را پس از آلوده شدن به میکربهای مضر باعث اسهال، با بازگشت میکروب‌های مفید بهبود داده و از آمار مرگ و میر بکاهد.همچنین در بعضی آدم ها وقتی آپاندیس آلوده شده به عفونت مزمن میشود و آن را از بدن جدا میکنند باعث سفت شدن شکم و روده راست میشود و هموروئید را ایجاد میکنند .

....



:: موضوعات مرتبط: بیماری ها، گوارشی، ،
:: برچسب‌ها: اپاندیس, عفونت اپاندیس, درمان اپاندیس, تفاوت درد اپاندیس با سایر درد ها, تشخیص اپاندیس,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : جمعه 27 تير 1393
زمان : 19:20
نارسایی احتقانی قلب(CHF)
| | ادامه مطلب...

CONGESTIVE HEART FAILURE

به کاهش ظرفیت پمپ کردن قلب که به علت ضعیف شدن انقباضات عضلات قلب پدید می آید، نارسایی احتقانی قلب اطلاق میگردد. این حالت موجب رکود و تجمع خون در قلب و وریدهای مجاور میگردد که تجمع آب (خیز) در ششها، پاها و شکم را در پی دارد.

 سیستم گردش خون قلب شامل گردش خون ریوی و عمومی میباشد. ابتدا خون فاقد اکسیژن از وریدها وارد دهلیز راست قلب شده وسپس به بطن چپ وارد و از آنجا به سمت ششها پمپ میگردد. خون اکسیژن دار از ششها وارد دهلیز چپ شده و سپس وارد بطن چپ میگردد. سپس خون اکسیژن دار از بطن چپ به شریانهای بدن پمپ میگردد.

در نارسایی احتقانی قلب بطن ها بطور کامل تخلیه نمیشوند که این امر باعث افزایش فشار در دهلیزها و وریدهای مجاور میگردد. این خون تجمع یافته موجب ادم(خیز) در ششها، ارگانهای شکمی و پاها میگردد. با کاهش عملکرد کلیه ها (کاهش خونرسانی به کلیه ها)  دفع آب ونمک کاهش یافته و ایجاد ادم میگردد. همچنین با کاهش کارایی ششها تنگی نفس عارض میگردد.



**** نارسایی احتقانی ممکن است سمت چپ و یا سمت راست و یا هر دو سمت قلب را....

 



:: موضوعات مرتبط: قلبی عروقی، ،
:: برچسب‌ها: درمان نارسایی قلب, عوامل ایجاد کننده ی نارسایی احتقانی قلب, عوامل ایجادchf, درمان گرفتگی قلب, نارسایی احتقانی قلب, علایم نارسایی احتقانی قلبchf,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : جمعه 27 تير 1393
زمان : 16:14
اریتمی
| | ادامه مطلب...

ARRHYTHMIA:

هنگامی که ریتم ضربان قلب (به دلیل بی نظمی در پالسهای الکتریکی قلب) دچار نامنظمی میشود، آریتمی ایجاد می شود، که ضربان قلب کند تر، تند تر و یا دچار بینظمی میگردد.



علایم بی نظمی ضربان قلب:

1-
تند شدن ضربان قلب و داشتن تپش قلب.

2-
درد قفسه سینه.

3-
تنگی نفس.

4-
سرگیجه و غش.

انواع آریتمی:


1-
افزایش ضربان قلب و یا تاکی کاردی(TACHYCARDIA):هنگامی که ضربان قلب به بیش از  100 بار در دقیقه میرسد.تاکی کاردی به دو نوع بطنی وفوق بطنی



:: موضوعات مرتبط: قلبی عروقی، ،
:: برچسب‌ها: اریتمی, تشخیص اریتمی, درمان اریتمی, ضربان نامنظم, اریتمی چیست, عوامل ایجاد اریتمی,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : جمعه 27 تير 1393
زمان : 16:3
تپش قلب
|


تپش قلب 

PALPITATION:


هنگامی که ضربان قلب بطور واضح و ناخواسته ای برای شخص قابل احساس میگردد، تپش قلب نامیده می شود.



علل تپش قلب:

1-
اختلال در سیستم الکتریکی قلب.

2-
فعالیت بدنی و یا استرس هیجانی.

3-
مصرف محرکات همچون کافئین، نیکوتین(سیگار)، کوکائین، داروهای استنشاقی آسم و ریوی، داروهای درمان تیروئید.

4-
اختلال هراس.

5-
پر کاری غذه تیروئید.

6-
تب.

7-
افزایش سریع  سطح آدرنالین.

8-
کم خونی

تپش قلب معمولا در پی استرس، واکنشهای هیجانی، فعالیت جسمی و مصرف برخی مواد ایجاد و پس از رفع عامل، ناپدید میگردد. اما در صورتی که تپش قلب شما پایدار و یا با علایم زیر همراه بود حتما به پزشک مراجعه کنید:

1-
سرگیجه.

2-
انژین

3-
غش.


http://www.parastaran.tk/

 

 



:: موضوعات مرتبط: قلبی عروقی، ،
:: برچسب‌ها: تپش قلب, PALPITATIONتشخیص تپش قلب, درمان تپش قلب,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : جمعه 27 تير 1393
زمان : 15:53
انژین
| | ادامه مطلب...

آنژین صدری:(ANGINA PECTORIS)


درد قفسه سینه که به علت کاهش جریان خون و اکسیژن رســانی  به عضلات قلب پدید می آید. عضلات قلب توسط دو شـریـان کـرونـری خـونـرسـانی می گـردنــد. چنانچه این شریان ها تــنگ وباریک گردند، با کاهش جریان خـون اکسیژن رسانی به عضلات قلب نیز کاهش می یابد. تـنـگ شـدن خـون عـمـدتـا بـه عـلت تـصلب شریان هـا و یا آتـرواسـکـلـروزایـجـاد می گـردد.

درایــن حـالـت جـدار داخلی عـروق کـرونر تـوسط رسوب  پلاک چربی تنگ میگردد. دلایل تشدید کننده آنژین صدری شامل موارد زیر است:

  .1
هـیپرتروفی (افزایش حجم) عضـلات قــلب به علت پر
فشاری خون.

2.کم خونی

3.
اختلالات دریچه های قلب.

4.
افزایش ضربان قلب پایدار.


+
علایم آنژین صدری:

....



:: موضوعات مرتبط: قلبی عروقی، ،
:: برچسب‌ها: آنژین صدری, ANGINA PECTORIS, علایم آنژین صدری, آنژین صدری ناپایدار, انواع انژین, روشهای تشخیصی انژین, عوامل ایجاد پلاک چربی در عروق, عوامل ایجاد اتروسکلروز, درمان آنژین صدری, آنژیوپلاستی, ANGIOPLASTY, استنت گذاریSTENT, , آنژیوپلاستی لیزری, جراحی بای پس, BYPASS SURGERY, آترکتومی , , ATHERECTOMY اقدامات ضروری هنگام بروز آنژین صدری,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : جمعه 27 تير 1393
زمان : 15:35
اندوسکوپی
|

 

 

آندوسکوپی

آندوسکوپی یا درون‌بینی در پزشکی عمل دیدن و مشاهده درون بدن با مقاصد تشخیصی و یا گاهی درمانی است که با دستگاهی به نام آندوسکوپ صورت می‌گیرد.

حفره‌ها و راه‌گاه‌های درون بدن امکان استفاده از دستگاه آندوسکوپ را برای معاینه پزشکی درون بدن فراهم کرده‌است. اصول کار آندوسکوپی استفاده از یک آینه و نور بازتابیده‌است.

پزشکان برای دیدن پوشش سرخ‌نای (مری) و معده از راه آندوسکوپی لوله ضخیمی را از حلق بیماران عبور می‌دهند که این برای بسیاری از آن‌ها ناراحت‌کننده است.

امروزه در آندوسکوپی تصاویر گرفته شده از بدن به یک واحد پردازشگر ویدئویی منتقل می‌شوند و در بیشتر اعمال جراحی آندوسکوپی از ویدئو و دوربینهای عکاسی برای دیدن و ثبت عمل استفاده می‌شود. با این روش تصاویر رنگی قابل ضبط و ذخیره شدن به‌دست می‌آید. به تازگی آزمایش‌هایی نیز با یک دوربین کوچک بلعیدنی برای آندوسکوپی دستگاه گوارش انجام شده‌است.

امروزه آندوسکوپی کردن، رایج‌ترین و دقیق‌ترین روش معاینه برای دیدن انحرافات و گرفتگی‌های بینی نیز هست

 

 

آندوسکوپی در عمل جراحی دیسک کمر نیز مورد استفاده دارد. از مهمترین مزیت‌های عمل جراحی دیسک کمر با روش آندوسکوپی، ترخیص سریع بیمار پس از عمل، کاهش درد، طول برش جراحی و محدودیت‌های حرکت و بهبودی سریع است. با این روش برخلاف روش‌های معمول و قدیمی تر عمده بخش‌های زائد مهره‌ها، لیگامانها و عناصر اطراف مهره آسیب نمی‌بیند

EDITED BY:http://www.parastaran.tk

 

 منبع:http://fa.wikipedia.org

 



:: برچسب‌ها: انوسکوپی, درون بینی, کاهش عوارض اندوسکپی,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : جمعه 27 تير 1393
زمان : 15:29
هایپرپلازی خوش‌خیم پروستاتBPH
| | ادامه مطلب...

هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) ,شایع‌ترین علت انسداد ادراری است ,که در میان مردان رخ می‌دهد. این بیماری هایپرتروفی خوش خیم پروستات نیز نامیده می‌شود.

البته چون واژه هایپرپلازی، افزایش تعداد سلولهای اپیتلیال را که در آزمایش میکروسکوپی مشاهده می‌شود توصیف می‌کند، کاربرد واژه هایپرتروفی خوش خیم پروستات بهتر است.

با رسیدن به سن ۷۰ سالگی، قریب به ۸۰٪ مردان درجاتی از BPH را خواهند داشت که ممکن است علایم ادراری آزاردهنده‌ای را ایجاد کند.وزن پروستات در فرد بالغ سالم حدود ۲۰-۲۵ گرم و اندازه آن حدودا ۴×۲×۳ سانتی متر است.

علائم بیماری:

علایم انسدادی معمولاً زودتر بروز می‌کند و شامل تکرر ادرار، احتباس ادرار، کاهش قطر و فشار جریان ادرار وقطره قطره شدن انتهای ادرار می‌باشد. در واقع این علائم ناشی از تورم پروستات می‌باشند. در معاینه تورم پروستات با TR قابل بررسی است. سونوگرافی به تشخیص کمک می‌نماید.

علل بیماری:


  • آندروژن: تستوسترون و دی‌هیدروتستوسترون (شکل فعال) با کاهش آپوپتوز و افزایش پرولیفراسیون سلولی.
  • استروژن: توسعه گیرنده آندروژن
  • هورمون های رشد
  • فاکتورهای ژنتیک و خانوادگی

 



:: برچسب‌ها: bph, بیماری bph, درمان بیماری bph, FDLHVDBPH, درمان بیماری BPH, جراحی BPH, BPHچیست؟,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : پنج شنبه 26 تير 1393
زمان : 22:15
سطح فعالیت های پرستاری
|

 

مدیریت پرستاری بالینی

 

 

 

پرستار بیهوشی

 

 

 

پرستار مامایی

 

پرستار اسکراب

 



:: موضوعات مرتبط: ، ،
:: برچسب‌ها: سطح فعالیت های پرستاری, مدیریت پرستاری, پرستاری بیهوشی, پرستاری مامایی, پرستاری اسکراپ, زیر شاخه های پرستاری,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : پنج شنبه 26 تير 1393
زمان : 18:55
ترِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِیاژ
|

تریاژ( Triage): در پرستاری یعنی دسته بندی و کلاسه کردن بیماران پذیرش شونده

 

این گروه‌بندی با تشخیص بیماری متفاوت است. در تریاژ، بیماران بر اساس وخامت حال بالینی و یا شدت درد، به گروههای چندگانه تقسیم شده و اولویت بندی می‌شوند. واژه تریاژ از عنوان فرانسوی تریر (trier) بمعنی جداسازی و سواسازی مشتق شده و به زمانی برمی گردد که در جنگ بیماران بدحال را از کسانی که می‌توانستند به نبرد باز گردند جدا می‌نمودند. تریاژ پرستاری، در مواقع بحرانی مانند جنگ و زمینلرزه و در کل، زمانهایی که مراجعین از نظر تعداد بیش از توان پذیرش باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی از کشورها نظیر ایالات متحده، انگلستان، استرالیا، کانادا و ایتالیا، در بدو ورود به بخش اورژانس(EMS)، بیمار توسط یک پرستار مجرب، اولویت می‌گیرد.

دسته بندی

بیماران بوسیله کد اولویت، در برخی کشورها، بترتیب زیر تعریف میشوند.

ابی:وضعیت بیمار انقدر وخیم است که رو به مرگ است واز 5 تا 30 دقیقه زنده می ماند و از دیگر رنگ ها وخیم تر است

  • قرمز:
  • بیماران با حال وخیم که توان انتظار نداشته و یا طول کشیدن دخالتهای پزشکی برایشان خطر مرگ بدنبال دارد.
  • زرد:
  • بیمار با وضع نسبتاً وخیم که بنا به شرایط اتاق اورژانس میتواند در حالت انتظار قرار گیرد.
  • سبز:
  • بیمار با وضع قابل تحمل که نیاز به درمان فوری ندارد ولی باید زیر درمان اورژانسی قرار گیرد.
  • سیاه:
  • بیمار فوت شده یا قابل احیا نبوده و باید به سردخانه منتقل گردد.

زمانبندی

بیماران وارد شده بایستی در حداقل زمان ممکن اولویت بندی شوند، یعنی پرستار تریاژ بایستی سرعت عمل کافی داشته باشد به طوری که طی ۲ تا ۵ دقیقه هر بیمار را تریاژ نماید. در این هنگام بدون هیچ گونه عمل درمانی پرستار، بیماران را با امکاناتی که در اختیار دارد، توسط نوار چسب رنگی-کارت مخصوص تریاژ-علایم رنگی چراغ دار-شماره کد ویژه و غیره آماده میکند.

کارت تریاژ در ژاپن



:: موضوعات مرتبط: ، ،
:: برچسب‌ها: تریاژ, تریاژچیست, دسته بندی تریاژ, تریاژ در جنگ, مفهوم تریاژ,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : پنج شنبه 26 تير 1393
زمان : 18:42
روش های ترک اعتیاد
| | ادامه مطلب...

برای ترک اعتیاد روش مناسبی انتخاب کنید

 

كساني كه فكر مي كنند روش ترک اعتیاد با بستن و زنداني كردن معتاد ( روش سقوط آزاد يا بهتر بگويم روش يابوئي – زور درماني – شلاق درماني - طناب درماني ! ) پس از گذشت سه روز اعتياد بر طرف مي شود ، بدانند كه چنين نخواهد شد و اين فرد هر زماني كه آزاد شود و امكان دسترسي به مواد مخدر پيدا كند،در مصرف آن درنگ نخواهد كرد چون اختيارش دست خودش نيست. چنين روش هائي در مورد يك معتاد يا درواقع يك بيمار ، نوعي جنايت ناشي از عدم درك و آگاهي نسبت به اعتياد است كه متاسفانه با ساختن يكسري فيلم ها و القائات نادرست ، در ذهن مردم و جامعه رسوخ كرده است.

 

-روشهای ترک اعتیاد

 

 

سه روش متداول ترک اعتياد وجود دارد :

1- روش ترک اعتياد با قطع سريع مصرف مواد مخدر بدون استفاده از دارو

2- روش ترک اعتياد با قطع سريع مصرف مخدر و استفاده از دارو

3- روش ترک اعتياد سنتي با كاهش تدريجي مصرف مواد مخدر .



:: موضوعات مرتبط: عمومی، ،
:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد, روش های ترک اعتیاد, ترک هروئین, روش ترک اعتیاد, بهترین روش ترک اعتیاد, ترک سیگار, بوپرنورفین, قرص ترک اعتیاد, قرص های ترک اعتیاد,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : پنج شنبه 26 تير 1393
زمان : 17:8
ورزش در بیماران قلبی
| | ادامه مطلب...

بیمار پس از ابتلای به سكته‌ی قلبی می‌تواند ورزش‌هایی را كه قبلا انجام می‌داده است از سر بگیرد. مثلا، اگر شما قبل از سكته به طور منظم به ورزش دوچرخه‌سواری می‌پرداخته‌اید، پس از شفا یافتن هم با رعایت بعضی شرایط می‌توانید این ورزش را ادامه دهید.

 

در عوض به هیچ‌وجه منطقی نیست كه به مرد 60 ساله‌ای كه پیش از سكته هیچ‌گونه آشنایی با دوچرخه‌سواری نداشته اجازه دهیم به این كار بپردازد.

 

نكات عمده در برنامه‌های ورزشی:

نكات عمده در برنامه‌های لازم و طرح‌ریزی شده از جانب پزشك، در مراحل اولیه عبارتند از:

- تعیین زمان پیاده‌روی در بخش (پس از عمل جراحی)

-زمان استحمام

-زمان ترخیص از بیمارستان

-تاریخ مجاز ازسرگیری فعالیت‌های جنسی

-زمان ازسرگیری كار و فعالیت

-تعیین مشاغل نامطلوب و ممنوع



:: موضوعات مرتبط: عمومی، ،
:: برچسب‌ها: ورزش دربیماران قلبی, ورزش های مفید برای بیماران قلبی, ورزش های مضر وممنوع برای بیماران قلبی,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : پنج شنبه 26 تير 1393
زمان : 14:58
عفونت‌های بیمارستانی و روشهای كنترل آنها
| | ادامه مطلب...

بیمارستان محل مداوا و درمان بیماران است و قاعدتاً نباید خود بیماریزا باشد ولی متأسفانه از آغاز تجمع بیماران در یك مكان تا امروز، همواره بیمارستان كانون بسیاری عفونت‌ها بوده و مشكلی كه از آن بعنوان عفونت‌های بیمارستانی یاد می‌كنیم باعث مصائب زیاد برای بیماران و كادر درمانی شده است .

عفونت بیمارستانی، بیماری عفونی است كه بعد از بستری شدن فرد در بیمارستان یا بعد از تولد در بیمارستان در فرد ایجاد می‌شود و قبل از بستری شدن یا تولد به آن آلوده نبوده و در دوره نهفته بیماری به سر نمی‌برده است . انواع عوامل بیماری‌زا مثل باكتریها، ویروسها، قارچها و پروتوزواها می‌توانند منشاء عفونت‌های بیمارستانی باشند. بسیاری از اینها عوامل فرصت‌طلب هستند كه تنها در میزبان حساس قادر به ایجاد بیماری هستند .

بیماران بستری بنا به شرایط فردی به خصوص ماهیت بیماریشان گاهی دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، به علاوه بكارگیری انواع روشهای تهاجمی تشخیصی و درمانی كه بسیاری مكانیسم‌های دفاعی طبیعی بدن را دور می‌زنند، باعث استعداد زیاد آنها برای ابتلاء به بیماریهای عفونی...


نویسنده : دستجردی
تاریخ : پنج شنبه 26 تير 1393
زمان : 1:47
پمفلت
|

پمفلت مایع درمانیword-------->دانلود

پمفلت اقدامات اولیه در خونریزی----------->دانلود

پمفلت اپاندیسیت------------------->دانلود

پمفلت مقایسه ی سزارین با زایمان طبیعی------------>دانلود

اموزش تهییه ی پمفلت--->کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: دانلود ها، ،
:: برچسب‌ها: پمفلت, دانلود پمفلت, دانلود پمفلت پرستاری, دانلودپمفلت پزشکی, اموزش ساخت پمفلت, دانلودپمفلت بافرمت ورد, دانلودپمفلت مایع درمانی, دانلودپمفلت اپاندیسیت, دانلودپمفلت اقدامات اولیه درخونریزی, اموزش ساخت پمفلت,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : چهار شنبه 25 تير 1393
زمان : 23:17
کلوستمی
| | ادامه مطلب...

-کلستومی چیست؟

 کلستومی سوراخی است که در کولون با استفاده از جراحی ایجاد می شود. بعد از اینکه این سوراخ ایجاد شد کولون به سطح شکم آورده می شود تا امکان خروج مدفوع از بدن شما فراهم گردد به این سوراخ در سطح  شکم استوما می گویند.

 مدفوع از کولون  و از طریق این سوراخ  به  داخل یک کیسه قابل تعویض و قابل شستشو شکم می آید. این کیسه به پوست  به دلیل چسبی که دارد متصل می شود. به کلستومی در شرایط خاصی مانند سرطان،  دیورتیکول، بیماری کرون، تروما یا آسیب نیاز است.

کلستومی موقت ممکن است به کولون  اجازه استراحت برای مدتی دهد تا ترمیم یابدکلستومی موقت ممکن است برای هفته ها یا ماه ها یا سال ها تعبیه شود. کلستومی موقت  در نهایت بسته خواهد شد و  حرکت روده ها به حالت طبیعی خود برمی گردند.

کلستومی دائمی معمولا موقعی نیاز است که بخشی از کولون می بایستی برداشته شود یا دوباره استفاده نشود. کولون در کجا قرار دارد؟  کولون بخشی از سیستم گوارش است. سیستم گوارش شامل بخش هایی از بدن است که می تواند  غذا را  هضم کند

غذا از معده شما به روده کوچک می رود  جایی که  غذا  و مواد مغذی جذب می شوند  غذا  سپس به کولون می رود - جایی از روده بزرگکولون  آب را از غذای خورده  شده  جذب می کند و آن را به شکل غذای هضم شده  مدفوع تبدیل می کند

 



:: موضوعات مرتبط: ، ،
:: برچسب‌ها: کلوستمی چیست, کلوستمی, تعویض کیسه ی کلوستمی, موارداستفاده ی کلوستمی, انواع کلوستمی,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : چهار شنبه 25 تير 1393
زمان : 14:55
نامه عاشقانه یک پرستار
|

Loveمن کجا هستی تا باز هم شرح حالم را بگیری و بنگری که Present illness ام همچون Past history ام دردناک و جانگداز است. ای کاش بودی تا ECG قلب مرا میگرفتی و می فهمیدی از کدام Pain بزرگ رنج می برم!!!! ای کاش بودی تا می دیدی عضلات پاپیلاری دریچه ی میترال و تریکوسپید قلبم آنقدر از برایت منقبض شدند که سرانجام دچار Failour گشت!!! بنگر که چگونه قلبم را با انفوزین دکستروز ۵۰ ٪ زنده نگه داشته ام!!ای کاش زودتر بیایی و این آنژیوکت فراق را از شریان کرونر قلبم Dis کنی!!! (...) جان از آن روزی که عدسی چشمانم به سمت عنبیه ی چشمان تو تحدب یافت تا به امروز که این نامه را برایت Order می کنم،لحظه ای خواب به چشمانم راه نیافته است. (...) بیا و بنگر که حتی لحظه ای غدد لاکریمال پلک فوقانی ام از فعالیت باز نایستاده اند و در فراقت چشمانم دچار Lacrimation شده اند!!! هر گاه به یاد روز های زیبایی که با هم بودیم می افتم،قلبم دچار تاکی کاردی و نفسهایم دچار تاکی پنه میشود. Love من به یاد آر شب هایی را که برای قلب خسته ام آنکال بودی و با Order تلفنی ات CPR اش می نمودی!!! بیا و بار دیگر مرا بروفن و ناپروکسن باش!!! بیا که در فراقت محتاج سیتالوپرام و SSRI ها شده ام!!!!! از همان روز اول که رگ چشمانم به رگ چشمانت آناستوموز یافت،از آن روز به بعد بود که خودم را در بیمارستان تخصصی قلب یافتم که در انتظار عمل پیوند قلب تو در بخش (عاشقان۱) بستری شده ام........ Love من ای کاش می دانستم که در کدام بخش این جهان پذیرش شده ای تا به فوریت با آمبولانس به آنجا می شتافتم و برگه ی ترخیصت را امضا می نمودم!!!! اما افسوس که عضلات چهار سر رانم از بس به دنبالت منقبض منبسط شدند از رمق افتادند و یون کلسیم موجود در شبکه سارکوپلاسمیشان دگر آزاد نمی شود!!! (...) جان نمی دانم که آیا تو هنوز به یاد من هستی یا خیر!؟! اما این را بدان که من همچنان آن عکس رادیولوژی یی را که با هم انداختیم زیر نور فلوروسنت نگاه میکنم و به یادت اشک می ریزم!! هر لحظه که آهیانه مغزم (GA (General Appearance ی تو را به یادم می آورد غدد فوق کلیه ام به ترشح واداشته می شوند و وجودم سراسر آدرنالین میشود!!!!. سخن کوتاه کنم و سرت را بیش از این دچار میگرن نکنم، (...) جان قسم به آنژیوکت و هر آنچه کاتتر می شود، قسم به نیدل تیزی که از وسط قلب عاشقم گذشته است، و قسم به استیجر و انترن و اکسترن و اینترنی که در آرزوی رزیدنتی ست.... که در تمام عمرم،. Heart Rate قلب کوچکم تنها از برای تو ((سمع)) میشود و ریه های خسته ام از برای تو ((دق)) می شوند و گونه های سردم تنها با دستان گرم تو ((لمس)) می شوند!!!. پس بیا و هر چه سریعتر V/S ام را بگیر که عن قریب است در فراق عشق تو DC شوم ....

:: موضوعات مرتبط: عمومی، ،
نویسنده : ابوالفضل حصاری
تاریخ : چهار شنبه 25 تير 1393
زمان : 14:14
گلوکومتر
| | ادامه مطلب...

مشخصات دستگاه گلوکومتـر:

 

دستگاه گلوکومتر وسیله ای برای تعیین میزان قندخون به خصوص برای بیماران دیابتی است. روش کار این وسیله به این صورت است که بیمار با سوراخ کردن نوک انگشت به وسیله سوزن، یک قطره خون خارج می کند. همان یک قطره کافی است که قندخون فرد به وسیله دستگاه اندازه گیری شود. گلوکومتر مزایای زیادی دارد، مانند قابل حمل بودن، در دسترس بودن و سهولت استفاده. این دستگاه، معمولا به اندازه یک کف دست است. بعضی از انواع آن کمی کوچک تر و بعضی دیگر کمی بزرگ تر هستند و با باتری کار می کنند. قندخون با نوار پلاستیکی که آغشته به مواد شیمیایی و یکبار مصرف است، اندازه گرفته می شود. واحد اندازه گیری قند در این دستگاه ها، برحسب میلی گرم بر دسی لیتر یا میلی مول بر لیتر است که در صفحه کوچک دستگاه گلوکومتر مشخص می شود. متوسط زمانی که طول می کشد تا میزان قندخون مشخص شود، بین ۵ تا ۶۰ ثانیه در مدل های مختلف، متفاوت و میزان خون مورد نیاز برای قرار دادن روی نوار گلوکومتر ۳/۰ تا ۱۰ میلی لیتر است. البته مدل های قدیمی تر به میزان بیشتری خون نیاز دارند. در این دستگاه ها حتی می توان تاریخ و ساعت را هم تنظیم کرد. حافظه دستگاه می تواند نتایج قبلی قندخون را هم نشان دهد. حافظه بخش مهمی از دستگاه است که باعث می شود بیمار بتواند فهرستی از میزان قندخون خود در چند روز گذشته تهیه کند.

 

مقایسه میزان قندخون اندازه گیری شده با دستگاه گلوکومتر و یافته های آزمایشگاهی:

 

تجزیه و تحلیل قندخون که در محیط مجهز آزمایشگاه انجام می شود، با نمونه خونی که در دستگاه گلوکومتر خانگی مورد استفاده قرار می گیرد، متفاوت است بنابراین نتیجه ای که اعلام می شود، با هم تفاوت دارد چرا که هر کدام برای اندازه گیری قند از یک نمونه خون متفاوت استفاده می کنند...



:: موضوعات مرتبط: عمومی، ،
:: برچسب‌ها: کاربادستگاه گلوکومتر, کنترل قندخون, نحوه ی استفاده از گلوکومتر,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : چهار شنبه 25 تير 1393
زمان : 12:13
دانلود کتاب و نرم افزارهای مربوط به پرستاری
| | ادامه مطلب...

دانلود کتاب فارماکولوژی داروهای ژنریک ایران

پسورد فایل:

ABNOOS66965515

 

دانلود نرم افزار آناتومی سه بعدی(برای اندروید)

 

 

دانلود کتاب پرستاری ورژن 3

{دانلود برای جاوا}

{دانلود برای اندروید}

از ویژگی های این نرم افزار

واژه های رایج پرستاری

اختصارات بیمارستانی

.....



:: موضوعات مرتبط: دانلود ها، ،
:: برچسب‌ها: واژه های رایج پرستاری, اختصارات بیمارستانی, تست های آزمایشگاهی, انواع فرآورده های خونی, انواع سرم ها, داروهای کاربردی بیمارستان, دانلود نرم افزاراناتومی سه بعدی اندروید, دانلود کتاب جامع پرستاری, همه چیز درمورد پرستاری, جامع ترین نرم افزار پرستاری, دانلود نرم افزاراناتومی برای اندروید, nhkg, n ;jf \vsjhvd, داروهای کاربردی بیمارستان, دیابت وانسولین, دانلود کتاب فارماکولوژی داروهای ژنریک ایران, دانلود کتاب فارماکولوژی,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : چهار شنبه 25 تير 1393
زمان : 10:10
دانلود کتب پرستاری
|

دانلود فیزیولوژی گایتون

دانلود کتاب اصلی وکامل برونرسودارث

دانلود درسنامه ی مهارت های بالینی تیلور

دانلود کتاب دارو شناسی برای پرستاران

دیکشنری کامل اصطلاحات پزشکی و پرستاری

دانلود اب والکترولایت




:: موضوعات مرتبط: دانلود ها، ،
:: برچسب‌ها: دانلود کتب پرستاری, دانلود فیزیولوژی گایتون, دانلود کتاب اصلی فیزیولوژی گایتون, فیزیولوژی گایتون, دانلود کتاب تیلور, دانلود کتاب تیلر, دانلوددرسنامه ی مهارت های بالینی تیلور, داروشناسی پرستاری, دانلود کتاب داروشناسی برای پرستاران, داروشناسی پرستاری, پرستاری, دیکشنری پزشکی, دیکشنری کامل اصطلاحات پزشکی, دانلود دیکشنری اصطلاحات پرستاری, دانلوددیکشنری پزشکی, مرجع دانلود کتب پرستاری, دانلوداب والکترولایت, دانلود کتاب اب والکترولایت, دانلود کتاب فارماکولوژی داروهای ژنریک ایران,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : چهار شنبه 25 تير 1393
زمان : 9:21
سندرم ها
|

1.سندرم روده ی کور

 

2.سندرم بهجت

3.سندرم جنین الکلی

4.سندرم ادوارد

 



:: موضوعات مرتبط: ، ،
:: برچسب‌ها: سندرم روده ی کور, درمان سندرم روده ی کور, سندرم بهجت, درمان سندرم بهجت, سندرم جنین الکلی, درمان سندرم, تشخیص سندرم جنین الکلی, سندرم ادوارد, تریزمی18, تشخیص تریزمی1818,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : سه شنبه 24 تير 1393
زمان : 22:37
پرستاری قلب
|

پرستاری قلب(به انگلیسی: Cardiac nursing) به فرد متخصصی گفته می‌شود که از بیمارانی که از مشکلات مختلف دستگاه گردش خون رنج می‌برند، مراقبت می‌کند.

  • پرستاران قلب به روند درمان بیمارانی که از آنژین صدری، کاردیومیوپاتی، بیماری شریانی کرونری، نارسایی قلبی،سکته قلبی و آریتمی قلب زیر نظر متخصص قلب و عروق، کمک می‌کنند.

پرستاران قلب در یک واحد جراحی، مانیتورینگ بیماران، ارزیابی تست استرس و ارزیابی سلامت را انجام می‌دهند.

  • پرستاران قلب در محیط‌های متنوعی بمانند بخش مراقبت‌های ویژه، مرکز بازتوانی قلبی و یا به عنوان پرستار اتاق عمل در جراحی قلب فعالیت می‌کنند.



:: موضوعات مرتبط: ، ،
:: برچسب‌ها: نقش پرستاری در بیماری های قلبی, پرستاری قلب, cancer nursing,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : سه شنبه 24 تير 1393
زمان : 11:11
Cancer nursing
|

پرستاری سرطان (به انگلیسی: Cancer nursing) یکی از رشته‌های تخصصی پرستاری است که در آن پرستاران، سرپرستی شیمی‌درمانی و مدیریت نشانه‌های مربوط به سرطان را بر عهده دارند



:: موضوعات مرتبط: اخبار پرستاری، ،
:: برچسب‌ها: پرستاری سرطان, سرطان, نقش پرستاری در سرطان, cancer nursing, ,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : سه شنبه 24 تير 1393
زمان : 11:5
پرستاران سرشناس
| | ادامه مطلب...

فلورانس نایتینگل ( Florence Nightingale):

مشهور به بانوی چراغ‌به‌دست، پرستار و ریاضیدان و آماردان بزرگ انگلیسی و بنیانگذار حرفه پرستاری مدرن بود.

به او لقب بانوی چراغ به دست داده شده زیرا او با تحمل بی خوابی درتمام طول شب برسر بیماران می‌گشت وضمن درمان به آنها دلداری می‌داد.



:: موضوعات مرتبط: عمومی، ،
:: برچسب‌ها: پرستاران معروف دنیای پزشکی, فلورانس نایتینگل, پرستاران در جنگ جهانی,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : سه شنبه 24 تير 1393
زمان : 10:51
تقویت حافظه
| | ادامه مطلب...

10 ماده غذایی موثر برای تقویت حافظه

 اسفناج:

اسفناج به دلیل بافت‌های گیاهی که دارد از بسیاری از بیماری‌ها در خانم‌های پیشگیری می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد خانم‌هایی که از اسفناج و سبزی‌های سبز دیگری استفاده می‌کنند، پیر شدن سلول‌هایشان را به تاخیر می‌اندازند. اسفناج به دلیل آنزیم‌هایی که در برگ‌های آن وجود دارد، سیناپس بین سلول‌های را تسهیل می‌بخشد و هوش را تقویت می‌کند. اسفناج دارای ماده دارویی به نام فولیک اسید است که در جهت تقویت حافظه موثر می‌باشد. و هم چنین برای افرادی که دارای عارضه قلبی هستند نیز بسیار مفید می‌باشد.

٢ قهوه:

قهوه دارای موادی مانند :آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین و مینرال است. بخصوص اگر دانه‌های قهوه را دم کنید و بخورید در جهت تقویت حافظه بسیار مفید می‌باشد. قهوه به دلیل کافئینی که دارد در جهت تقویت حافظه مفید است. قهوه هم چنین بر ضد آلزایمر می‌باشد و با مصرف مداوم قهوه دچار آلزایمر نخواهید شد.

٣ غلات:

غلاتی مانند سویا، لوبیا،  عدس سبزیجات دارای روغن بسیار مفیدی هستند که در جهت تقویت حافظه لازم می‌باشد.



:: موضوعات مرتبط: عمومی، ،
:: برچسب‌ها: تقویت حافظه, مواد غذایی موثر در تقویت حافظه,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 23 تير 1393
زمان : 22:44
ریم غذایی بر اساس گروه خونی
| | ادامه مطلب...

گروه خونی O


فراوان‌ترین و قدیمی‌ترین گروه خونی را بین افراد دارد. غذاهای حیوانی مثل گوشت و لبنیات باعث افزایش سوخت‌و ساز بدن افراد دارای گروه خونی O می‌شود. سیستم بدن آنها چربی‌ها را راحت‌تر می‌سوزاند.

خوراکی‌های مفید : انواع گوشت‌ها مثل گوشت گوساله، گوشت بره و گوشت گاو برای این افراد بسیار مفید است. آنها می‌توانند از غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو هم به وفور استفاده کنند. سبزی‌ها و میوه‌های مفید برای آنها بروکلی، اسفناج، پیاز قرمز، انواع فلفل، کلم قمری، کدو تنبل، جعفری، تره فرنگی، زیتون و کلم پیچ است. آنها بهتر است نمک ید‌دار هم مصرف کنند.

خوراکی‌های مضر: آنها بهتر است غلات صبحانه که از گندم درست می‌شود را مصرف نکنند. افراد داراي اين گروه خوني باید سویا و انواع دیگر لوبیا را هم با احتیاط مصرف کنند. روغن بادام‌زمینی و روغن زیتون هم برایشان خوب نیست. آنها لازم است سبزیجاتی مثل کلم سفید و قرمز، گل کلم و کلم بروکسل و انواع قارچ را هم با احتیاط مصرف کنند.

گروه خونی A



مصرف غذاهای حیوانی سوخت و ساز بدن افراد دارای گروه خونی A را کاهش می‌دهد و مصرف سبزی‌ها آن را افزایش می‌دهد. آنها به سختی می‌تواند چربی‌ها و پروتئین‌های حیوانی را هضم کنند و بهتر است سبزی، سویا و غذاهای دریایی را بیشتر مصرف کنند.

خوراکی‌های مفید: بهترین گوشت برای این افراد ماهی است. ماهی حتی از بقیه غذاهای دریایی برای‌شان بهتر است. آنها می‌توانند سبزیجات و میوه‌ها را هم به راحتی مصرف کنند. البته چند نوع از سبزیجات و میوه‌ها برای آنها مضر است که باید به آن توجه کنند. این افراد می‌توانند به راحتی سویا را جایگزین گوشت کنند. در مورد مصرف روغن هم به آنها توصیه می‌شود به جای روغن‌های حیوانی از روغن‌های گیاهی استفاده کنند



:: موضوعات مرتبط: عمومی، ،
:: برچسب‌ها: گروه خونی, رژیم غذایی بر اساس گروه خونی, نکات جالب در مورد گروه خونی, تنظیم برنامه ی رژیمی,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 23 تير 1393
زمان : 22:36
مصرف اویشن در دوران حاملگی
|

این گیاه در كشور ما معمولاً به صورت خشك شده و پودر مورد استفاده قرار می‌‌گیرد ولی دركشورهای دیگر علاوه بر پودر آن، نوع تازه‌اش را نیز در غذا مصرف می‌كنند زیرا آویشن تازه عطر و بوی بیشتری نسبت به نوع خشك آن دارد.

آویشن برای تقویت اعصاب، درمان افسردگی، خستگی و بی‌خوابی وسرما خوردگی و سرفه مفید است و باعث كاهش فشارخون و چربی خون می‌شود. آویشن خاصیت ضد میكروبی، ضد قارچی، ضد انگلی، ضد التهاب، ضد احتقان، ضد زخم‌های داخلی، ضد آلزایمر و قابض دارد.

مصرف آویشن به صورت جوشانده برای رفع تنگی نفس، برونشیت، سرفه، نفخ شكم ، سوءهاضمه، آسم ، سیاه‌سرفه، سرگیجه، سردرد و زكام توصیه می‌شود، برای این منظور 10 گرم آویشن را در یك لیتر آب ریخته و جوشانده آن در طول روز مصرف شود.

آویشن سقط كننده جنین در مادران باردار محسوب می‌شود بنابراین زنان باردار باید از مصرف آن خودداری كنند.

 

 

منبع: طبنا



:: موضوعات مرتبط: عمومی، گیاهان دارویی، ،
:: برچسب‌ها: گیاهان دارویی, تازه های علم پزشکی, درمان بیماری با گیاهان دارویی, اویشن در حاملگی,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 23 تير 1393
زمان : 22:33
اکسیزن درمانی
|

 

دانلود  

فایل wordاکسیژن درمانی



:: موضوعات مرتبط: ، ،
:: برچسب‌ها: اکسیژن درمانی, اموزش اکسیژن درمانی, اکسیژن درمانی در بیمارستان,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 23 تير 1393
زمان : 22:24
ایا میدانید IVIGچیست؟
| | ادامه مطلب...

وقتی که  باکتری، قارچ و یا انگل وارد بدن می شود، سلول های ایمنی برای مبارزه با آن ها موادی به نام پادتن یا

ایمونوگلوبولین ترشح می کنند. در واقع پادتن مسئول کشتن میکروب ها در خون است.گاهی اوقات سلول های ایمنی بدن

به جای کشتن میکروب به قسمت های مختلف در خود بدن حمله می کنند و باعث اختلالات و بیماری هایی در بدن می

شوند که بیماری های خود ایمنی نام دارد. حال اگر سیستم ایمنی بدن به دلیل وسعت عفونت ویا ضعف قادر به مبارزه

موثر با عوامل بیماری زای خودایمنی ویا عفونت نباشد داروهای آنتی بیوتیک و کورتون تجویز خواهد شد. در برخی از این قبیل بیماری ها استفاده از داروهای متداول کافی نبوده و نیاز به داروی قویتر با اثر متفاوت تری خواهد بود.IVIG

(ایمونوگلوبولینی که داخل رگ تزریق می شود)داروی موثر در این زمینه است...



:: موضوعات مرتبط: ، ،
:: برچسب‌ها: ivig, بیماری های خود ایمن, درمان داروهای خود ایمن, IVIGچیست؟,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 23 تير 1393
زمان : 20:55
اموزش تزریقات
|

دانلود فایل pdfاموزش کامل تزریقات



:: موضوعات مرتبط: دانلود ها، ،
:: برچسب‌ها: اموزش تزریقات, انژیوکت, اموزش تزریق انسولین, اموزش تزریق انواع امپول, دانلود اموزش تزریق انسولین,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 23 تير 1393
زمان : 20:30
سلطان گیاهان دارویی
| | ادامه مطلب...

یونجه، گیاهی است غریب که امروزه در اذهان عمومی تنها به درد علوفه دام می‌خورد، درحالی‌که در گذشته استفاده‌های فراوان از این گیاه پرفایده می‌شده است.این گیاه که عمدتاً در آسیا کشت می‌شود از اولین گیاهان دارویی شناخته‌شده برای بشر است.
 
«
یونجه» که در فارسی به آن «اسپست باغی»، «سپست»، «سبیس» یا «درفا»، در افغانستان «اسپیشتا» و در ترکی بدان «یونجه»، به رومی «میدیکی»، به مصری «قضب» و به عربی «رطبه» یا همان «فصفصه» گویند، گیاهی است علفی، پایا و از تیره پروانه‌واران و همدسته شبدرها که ارتفاع آن تا یک متر می‌رسد. دارای ساقه‌های بلند و برگچه‌های نازک، نوک‌تیز و بیضی شکل. گل‌هایش غالباً بنفش، کوچک یا گاهی زردرنگ است و به شکل سیر، میوه «یونجه» مانند صدف بوده و دانه داخل میوه مانند لوبیا ولی کوچک‌تر از آن است. «یونجه» ریشه‌ای بسیار عمیق دارد که تا 3 متر به عمق زمین نفوذ می‌کند، در نتیجه ویتامین‌ها و مواد معدنی را از خاک تهیه می‌کند. این گیاه از علف‌های خوب مراتع است و بهترین نوع آن سبز املس (نرم) است.

این گیاه در اکثر نقاط جهان رشد می‌کند و به صورت وحشی در بعضی نواحی معتدل آسیا و شمال آفریقا می‌روید که انواع و اقسام دارد. مزاج یونجه تازه در آخر اول گرم و تر و خشک آن، گرم و خشک است و قوتش تا 5 سال باقی می‌ماند.

یونجه از نظر تغذیه عمومی غذایی کامل است که چاق می‌کند و آهن بسیاری دارد و خوردن آن تمام اعضای بدن را تقویت می‌کند، «یونجه» در درمان ضعف عمومی، ضعف بنیه، کم‌خونی و



:: موضوعات مرتبط: عمومی، گیاهان دارویی، ،
:: برچسب‌ها: سلطان گیاهان دارویی, ترک اعتیادباداروهای گیاهی, درمان ناراحتی های عصبی با گیاهن دارویی, درمان شکم دردباگیاهان دارویی, بهترین گیاه دارویی,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 23 تير 1393
زمان : 19:46
سیگار!!!!!!!!!!!
| | ادامه مطلب...

 

سیگار و افکار غلط در مورد ان


­-مطالعات نشان داد که 20 درصد سیگاری ها باور دارند که خطرات ناشی از سیگار، در سیگارهایی که لغات سبک و یا ملایم دارند، کمتر از مارک های دیگر سیگار می باشد. در حالی که اینطور نیست. خطرات ناشی از سیگار کشیدن بر همه معلوم است. سیگار کشیدن در محیط های بسته مثل اتاق کار، داخل خانه، رستوران و ... اثرات مضر بیشتری دارد. در این مقاله 9 باور غلط درباره کشیدن سیگار را بیان می کنیم :

باور غلط 1 : تنها خطر سیگار کشیدن، بروز سرطان ریه می باشد.

کشیدن سیگار فقط باعث سرطان ریه نمی شود، بلکه انواع سرطان و بیماری ها را در پی دارد؛ مثل سرطان دهان، سرطان مری، سرطان مثانه، سکته مغزی، بیماری های قلبی، آسم و آسیب جنین در زن بارداری که سیگار می کشد. همچنین سیگار کشیدن یکی از دلایل عمده اختلال نعوظ در مردان می باشد. پس برای سلامتی خود و خانواده تان، باید سیگار را ترک کنید.

باور غلط 2 : برخی سیگارها خطری ندارند.

هیچ سیگاری بی خطر نیست و نیکوتین موجود در سیگار، یک ماده اعتیادآور می باشد. برخی افراد سیگاری، دود سیگار را به صورت عمیق وارد بدن خود می کنند و آن دود را برای مدت طولانی در بدن نگه می دارند. سیگارهای الکترونیکی نیز بی خطر نیستند. اجازه ندهید این باورها در ترک سیگار دخالت کنند. قلیانی ها نسبت به سیگاری ها، 200 برابر بیشتر در معرض خطرات باشند

باور غلط 3: سیگارهای لایت (Light) یا سبک مضر نیستند.

شرکت های سیگار از کلماتی مانند: سبک یا ملایم استفاده می کنند و پاکت های سیگار را با رنگ های نقره ای، سفید و یا طلایی به فروش می رسانند، با این مضمون که اینها بی خطر هستند. اما موسسه غذا و داروی آمریکا به تازگی نوشتن لغاتی همچون سبک و ملایم را روی پاکت های سیگار ممنوع کرده است.

مطالعات نشان داده که 20 درصد سیگاری ها باور دارند که خطرات ناشی از سیگار، در سیگارهایی که لغات سبک و یا ملایم دارند، کمتر از مارک های دیگر سیگار می باشد. در حالی که اصلا اینطور نیست. دیگر باور غلط این است که نیکوتین سیگارهای باریک تر، ضرر کمتری دارد، در حالی که اینهم اینطور نیست و بهتر است شما هیچ کدام از این حرف ها را باور نکنید.



:: موضوعات مرتبط: عمومی، ،
:: برچسب‌ها: sigar, سیگار, فواید ترک سیگار, سیگار وفواید واثر فوری ترک سیگار, فواید طولانی مدت ترک سیگار, افکار غلط در مورد سیگار, ترک سیگار, ,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 23 تير 1393
زمان : 18:7